Drodzy Rodzice!
Miło mi poinformować, że nasza szkoła w tym roku szkolnym realizuje program Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 Priorytet 3. Kierunek interwencji 3.2. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia dla bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
Z początkiem października zakupione zostały książki na kwotę 3 950,00 zł oraz elementy wyposażenia kącika czytelniczego na kwotę 350,00 zł, natomiast kwota 700,00 zł przeznaczona została na promocję czytelnictwa i zakup nagród książkowych. Nowości książkowe oraz urządzony kącik czytelniczy są dostępne dla uczniów w bibliotece szkolnej. Uczniowie bardzo chętnie korzystają z kącika czytelniczego, relaksują się, rozmawiają, przygotowują się do lekcji. Informując o tym, chciałabym jednocześnie Państwu zaproponować oraz zachęcić do pokazania swoim dzieciom przyjemności płynącej z czytania i kształcenia w nich nawyku sięgania po książkę. Nie ulega wątpliwości, że rola rodziców w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dziecka jest ogromna. To właśnie rodzice są osobami, z którymi dziecko identyfikuje się szczególnie silnie, tworzy najdoskonalszą i najtrwalszą wspólnotę. Wspólne chwile lektury to niezapomniane okruchy domowego szczęścia.
Od wielu lat autorytety pedagogiczne włączają się w akcję propagowania czytania dzieciom od najmłodszych lat. O wielorakich korzyściach płynących z czytania pisze do Państwa pani Irena Koźmińska, Prezes Fundacji "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom". Dziś warto poruszyć aspekt praktyczny - jak czytać, żeby dziecko zaciekawić i zachęcić do bardziej pożytecznego spędzenia czasu niż oglądanie telewizji czy granie w gry komputerowe.
Oto kilka sugestii:
- Czytanie pogłębia więź z dzieckiem. Postarajmy się znaleźć czas i cierpliwość, stworzyć miłą, ciepłą atmosferę i stopniowo wprowadzić rodzinne rytuały - czytanie po intensywnej zabawie albo przed snem . Dziecko wsłuchane w głos rodzica czuje się bezpieczne i szczęśliwe.
- Zanim zaczniemy czytać książkę, wprowadźmy dziecko w temat, zaciekawmy. Jeśli wybrana książka "nie idzie", to trzeba ją odłożyć bez żalu i wybrać inną.
- Czytajmy wyraźnie, nie za szybko. Pamiętajmy, że młodsze dzieci lubią, gdy modulujemy głos i udajemy postacie z książek - zwierzęta, szumiący wiatr czy złego czarownika.
- Czytanie pobudza wyobraźnię i sprawia, że dzieci przeżywają przygody razem z bohaterami książek. Możemy sprawdzić wyobraźnię naszej pociechy, prosząc o narysowanie ilustracji albo ulubionej sceny z książeczki. Po zakończeniu czytania zachęćmy dziecko, aby dokończyło historię bohaterów.
- Kiedy czytamy kolejny rozdział, zacznijmy od streszczenia i podsumowania poprzednich. W ten sposób dzieci doskonalą ujmowanie własnych myśli w słowa i zapamiętywanie szczegółów.
- Czytajmy wspólnie nawet wtedy, gdy dzieci już to same potrafią. Możemy przerwać czytanie w najciekawszym momencie i zachęcić dziecko, żeby dokończyło historię samodzielnie. A może poprośmy dziecko, żeby nam poczytało? Wyrobi to umiejętność płynnego czytania.
- Porozmawiajmy z dzieckiem o książce. Zapytajmy o bohatera, zachęćmy do oceny poznanych przygód i wyciągnięcia wniosków, na przykład z niewłaściwego zachowania książkowej postaci. Czytanie jest drogą, dzięki której dziecku zostaną zaproponowane różne wzorce zachowań. W całej bogatej literaturze dla dzieci są wspaniali bohaterowie, których przygody mogą stać się inspiracją dla dokonań naszych pociech.
Rodzice nastolatków - pamiętajcie, że odpowiednio dobrana książka pomoże Wam poruszyć trudne, ale ważne tematy, rozpocząć z dzieckiem rozmowę i nawiązać prawdziwy kontakt, o który czasem na tym etapie dorastania tak trudno. - Wspólne czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Książki porządkują dziecięcy świat i pomagają zrozumieć codzienne sprawy. Niektóre dzieci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nurtuje, niepokoi lub cieszy.
- Słuchanie bajek rozwija inteligencję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do samodzielnej nauki czytania. Słuchając i czytając, dziecko uczy się nowych słów. Trudno przecenić wagę tego procesu w dzisiejszym świecie, gdzie młodzież ma bardzo ubogie słownictwo. Zwróćmy też uwagę na to, czy po przeczytaniu tekstu dziecko zrozumiało treść. Wielu uczniów posiadło umiejętność odwzorowywania liter i składania ich w słowa, ale nie przyswaja czytanego tekstu. A przecież czytanie ze zrozumieniem to umiejętność, której nie da się niczym zastąpić.
- Stwórzmy dziecku jego własną biblioteczkę. Niech będzie to półka przeznaczona wyłącznie na książki (na początku – bajki). Nie musimy kupować drogich książek. Jeśli chcemy dać dziecku prezent, niech to będzie książka. Na pewno będzie się cieszyło, kiedy przeczyta ją z rodzicem. Możemy również pokazać lub wspomnieć swoje ulubione książki z dzieciństwa i opowiedzieć historie związane z ich czytaniem.
- Małe dzieci z przyjemnością chodzą do biblioteki, bo są tam kimś ważnym. Czują się dorosłe, ponieważ samodzielnie dokonują wyborów, a to służy budowaniu w nich poczucia wartości. Poświęćmy trochę czasu, żeby wspólnie przeczytać wypożyczoną przez dziecko książkę i porozmawiać o niej i tym samym podążyć tropem zainteresowań i pasji dziecka.
BIBLIOTEKA SZKOLNA