Szachy to nie tylko sport, zabawa, czy miłe spędzanie czasu, są one również bardzo ważnym elementem terapii dla wielu ludzi również i dzieci.

Nauka gry w szachy może też być wsparciem terapii i rewalidacji

 

Uczniowie z deficytami fizycznymi

        W szachy mogą z powodzeniem grać osoby trwale unieruchomione oraz cierpiące na inne deficyty fizyczne

 

Szachy mogą być wsparciem terapii i rewalidacji 

  • zajęcia te przełamują stereotyp, że w szachy mogą grać tylko dzieci wybitnie zdolne,
  • w Krakowie w szkole szpitala dziecięcego dla długoterminowych małych pacjentów zajęcia szachowe są uznaną i przynoszącą bardzo dobre efekty formą terapii 
  • mamy specjalne szachy dla niewidomych i niedowidzących,

 

Uczniowie z ADHD

  • To, że dziecko zachowuje się w sposób, który przeszkadza w lekcji, nie znaczy wcale, że jest nią niezainteresowane, niechętne przedmiotowi i nam, lub głupie czy złośliwe. Często wprost przeciwnie.
  • Szachy mogą takim dzieciom pomóc w ćwiczeniu koncentracji, „wyciszeniu”.

 

W szachy mogą grać również uczniowie z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim

  • Zajęcia mogą być prowadzone, ale wtedy musi być daleko posunięta indywidualizacja nauczania, czyli staranne dostosowanie materiału i wymagań do możliwości (i potrzeb dziecka)
  • Dzieci takie wymagają wiele wsparcia emocjonalnego
  • pracują indywidualnie lub w bardzo małych grupach
  • Szachy mogą stać się dla nich zarówno źródłem zabawy i radości, jak i wsparciem terapii ogólnej