W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania,  zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci, uczęszczających na terapię logopedyczną.  Zachęcam do przeprowadzania ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu.

W pierwszej kolejności proszę o utrwalanie wymowy w oparciu o materiały wklejone do zeszytów od logopedii.

By ćwiczenia były miłą formą spędzania trudnego czasu w domach, proponuję wykorzystanie zabaw i materiałów podanych również na poniższych stronach internetowych.

Zachęcam do przeprowadzania ćwiczeń logopedycznych, przeznaczając każdego dnia 10-15 minut na ćwiczenia. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś  nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesów Państwa dziecka. Chętnie udzielę Państwu dodatkowych informacji,  odpowiem na pytania. Jeżeli są Państwo zainteresowani proszę pisać na e-dzienniku lub kontaktować się ze mną pod nr telefonu – 660 159 985                    

http://www.yummy.pl/ - gry i zabawy językowe wspierające terapię logopedyczną.

https://domologo.pl/category/logopedia/ - ćwiczenia rozwijające wymowę, słuchowe, oddechowe, artykulacyjne.

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne przy wymowie głosek:

  • Odpowiedni poziom sprawności narządów artykulacyjnych, głównie języka, warg i podniebienia, warunkuje prawidłową wymowę głosek.
  • Narządy mowne można usprawniać przez ich gimnastykę.
  • Dzieci z wadami wymowy mają najczęściej duże kłopoty z wykonywaniem prostych ćwiczeń, nie mają też wyczucia ułożenia narządów mowy (zaburzoną kinestetyką w ich obrębie). Ćwiczenia należy wykonywać stopniowo, bez nadmiernego forsowania mięśni.

    Wskazane są ćwiczenia krótkie (10 – 15 min), ale częste, najlepiej przed lustrem, aby dziecko mogło naśladować ruchy osoby dorosłej.

 Ćwiczenia warg:

- przesadnie wyraźne wymawianie samogłosek „u – i” (przy „u” wargi ściągnięte  do przodu, przy „i” kąciki ust cofnięte) – zabawa w naśladowanie „syreny”;

Prawidłowy rozwój mowy zależy od:

            - sprawności narządów artykulacyjnych,

            - poziomu percepcji słuchowej,

            - ogólnego rozwoju intelektualnego.                                                                 

            Często wady wymowy spowodowane są nieprawnością narządów artykulacyjnych; mówiąc nie zdajemy sobie sprawy z pracy, jaką wykonują poszczególne narządy artykulacyjne, szczególnie język i wargi. Aby wymówić prawidłowo daną głoskę, język i wargi powinny przyjąć położenie typowe dla danej głoski, np. przy wymowie głosek szumiących (sz, ż, cz, dż) język unosi się do góry wałka dziąsłowego.

  • Rozwój mowy nie przebiega u wszystkich dzieci jednakowo. U jednych szybciej, u innych wolniej. Niejednakowa jest też kolejność przyswajania sobie przez dziecko poszczególnych głosek. Stopień rozwoju mowy zależy od wpływu środowiska oraz od psychofizycznego rozwoju dziecka.
  • Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku 3 lat porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski (p, pi, b, Bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, ć, dź, j, k, ki, g, gi, h );
  • 4 lata – wymawia (s, z, c, dz);
  • 5 - 6 lat – (sz, ż, cz, dż, r);
  • 7 lat – dziecko powinno mieć utrwaloną poprawną mowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.

Wymowa dziecka 6 – letniego powinna być poprawna pod względem artykulacyjnym, a w wieku 7 lat również prawidłowa pod względem gramatycznym i składniowym.

Pamiętaj, że większość zaburzeń mowy można

zlikwidować bądź znacznie złagodzić, jeśli terapia rozpocznie się

w wieku przedszkolnym.

Pamiętaj, że oddychanie przez usta (otwarta buzia)

jest nie tylko częstą przyczyną infekcji górnych dróg oddechowych,

ale także sprzyja powstawaniu wad wymowy i zgryzu.