- Nie rozśmieszaj mnie - celem jest umiejętność koncentracji i panowania nad emocjami.
Dwie osoby – rodzic i dziecko lub rodzeństwo. Jedna osoba usiłuje być poważna i się nie uśmiechać. Druga osoba próbuje zrobić wszystko, żeby ją rozśmieszyć. Kiedy to już jej się uda, zamieniają się rolami.
- Zabawa w lustro wody - celem jest wywołanie dobrego samopoczucia, przyjemnych przeżyć i radości ruchu. Jedna osoba stoi, druga leży na dywanie. Osoba stojąca dowolnie wymyśla i pokazuje różne figury. Druga osoba, będąca lustrzanym odbiciem (w jeziorze) powtarza te same ruchy w pozycji leżącej. Po wykonaniu sześciu figur następuje zmiana ról.
- Niedokończone zdania - celem jest kształtowanie umiejętności wyrażania własnego zdania/myśli. Rodzic mówi: teraz pobawimy się w niedokończone zdania. Ja powiem początek, a ty dokończysz zdanie.
- Dzisiaj czuję się, ….
- Moja ulubiona bajka to …..
- Kiedy czuje złość, to ….
- Najczęściej mnie złości ……
- Najmilszą rzeczą, która mi się dziś przytrafiła, jest ….
- Moje dwie zalety to ….
- Najlepiej potrafię …..
- W przedszkolu podoba mi się ….
- Szczęście - celem jest uświadomienie sobie chwil, które sprawiają, że jesteśmy szczęśliwi. Zamknij oczy i zastanów się, kiedy jesteś szczęśliwy. Niech w Twojej głowie pojawią się różne obrazy, które są związane z Twoim szczęściem. Wybierz ten, który jest dla Ciebie najważniejszy. Otwórz oczy i narysuj chwilę w której czujesz się/czułeś się szczęśliwy. Opowiedz o swoim rysunku.
- Strachy na lachy - celem jest uświadomienie sobie swoich lęków i szukanie sposobów radzenia sobie z nimi. Zamknij oczy i rozluźnij się. Jeśli czujesz się już bezpiecznie, wyobraź sobie swój strach – coś co sprawia, że się boisz. Zastanów się, jak to wygląda i z czym jest związane. Jeśli już wiesz, otwórz oczy i narysuj to czego się boisz. Nazwij to co narysowałeś.
Teraz przyjrzyj się swojemu rysunkowi strachu uważnie jeszcze raz i dorysuj mu coś co sprawi, że przestaniesz się go bać, że będzie cię on rozśmieszać. Pomyśl: co możesz zrobić, gdy się czegoś boisz, aby poczuć się lepiej? (np. pomyśleć o czymś przyjemnym, porozmawiać z kimś …).
- Masaż dziecka - chwila relaksu:
- Tędy płynie rzeczka, (ruch falisty od głowy do bioder),
- idzie pani na szpileczkach, (stukanie palcami wskazującymi wzdłuż kręgosłupa),
- tu przebiegły konie - patataj, (stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa),
- tędy przeszły słonie, (klepanie dłońmi ułożonymi w kształcie łódeczki),
- a tu idzie szczypaweczka, (leciutkie szczypanie od krzyża do głowy),
- zaświeciły dwa słoneczka, (dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny),
- spadł drobniutki deszczyk, (lekkie pukanie wszystkimi palcami),
- czy przeszedł cię dreszczyk? (lekkie szczypanie szyi),
powtórzyć dwa razy, potem zmiana ról.
- Paluszkowe bajki - celem jest rozwijanie kreatywności, wzbogacanie wyobraźni i słownictwa dziecka, nazywanie uczuć. Na wewnętrznej stronie palców starej rękawiczki w odpowiednim miejscu nakleić z papieru narysowane główki z różnymi wyrazami twarzy. Dziecko zgaduje uczucie i opowiada o tym bajkę (bohater ma przygody smutne, wesołe, itp.).