1. Rysowanie oburącz - celem jest doskonalenie motoryki małej. Rysowanie obiema rękami jednocześnie różnych kształtów: linii prostych, fal, figur (np. koło, trójkąt …), kształtów (np. jabłko, słońce …) itp. Zaczynamy od rysowania w powietrzu, a dopiero następnie na kartce. Można wcześniej złożyć kartkę na pół i wyznaczyć w ten sposób linię środka do rysowania po obu stronach linii (lewa ręka po lewej stronie, prawa po prawej stronie).

  2. Zagadki pantomimiczne - proszę ruchem przedstawić dziecku jakąś czynność (np. mycie zębów). Zadaniem dziecka jest odgadnięcie tej czynności oraz podanie pory, w której tę czynność się wykonuje.

  3. Zabawa „prawda-fałsz” - rodzic czyta zdanie na temat urządzeń elektrycznych i czynności z nimi związanych a Twoim zadaniem jest zdecydować, czy zdanie było prawdziwe czy fałszywe:

a) Żelazko pierze ?

b) Czajnik gotuje wodę?

c) Suszarka miksuje?

d) Odkurzacz myje?

e) Lodówka chłodzi żywność?

f) W tv możemy oglądać bajki?

g) Samodzielne układanie obrazka z części - rodzicu – wytnij dowolny obrazek z gazety, przetnij na kilka części i czekaj aż dziecko go ułoży.

  1. Klamerki do bielizny - proponujemy dziecku dopinanie klamerek do miseczki, do rozwieszonego sznurka, do sztywnej kartki, do papierowego talerzyka. Dobieramy klamerki według koloru, według napisanej na papierowym talerzyku liczby.

Starszym dzieciom proponujemy dopinanie drewnianych klamerek z literkami do obrazków w taki sposób, aby powstała nazwa tego, co znajduje się na danym obrazku. W ten atrakcyjny sposób utrwalamy znajomość liter, uczymy odczytywać wyrazy i kojarzyć je z obrazem graficznym.

  1. Fasole i kasze - można je przesypywać do innego naczynia, szukać ukrytego w fasoli przedmiotu, przeliczać, układać wzory. Kasza i mąka, to znakomite podłoże do pisania i rysowania. Rozsypana na tacy stanowi niejako ścieralną tablicę, Wymieszane ziarna grochu i fasoli dziecko może przebierać: do jednego naczynia wkłada ziarenko grochu, a do drugiego ziarenko fasoli. Zwracamy uwagę na to, aby pracowały obie ręce, przekraczając linię środkową ciała. W ten sposób ćwiczymy również chwyt pęsetkowy.

  2. Opakowania po jajkach lub pojemniki do lodu - w otwory wytłaczanki po jednej stronie układamy klocki. Zadaniem dziecka jest w identyczny sposób ułożyć klocki w otworach po drugiej stronie wytłaczanki.

  3. Plastikowe kubeczki - dziecko może nakładać kubki na siebie, a także układać z nich piramidki – w sposób dowolny lub według wzoru narysowanego na kartce.

  4. Lejki - przez lejki przelewamy lub przesypujemy piach, kasze do butelki.

  5. Czarodziejskie pudełko - z tekturowego pudełka możemy stworzyć, gdy w pokrywie kartonowego pudła wytniemy okrągły otwór. Wewnątrz chowamy różnego rodzaju przedmioty. Dziecko, wkładając rękę do otworu, dotyka kolejnych znajdujących się w nim przedmiotów i próbuje opisać ich cechy.

  6. Wyliczanka „Palce do palców”:

Gdy się rączki spotykają, (dotykamy dłońmi rączek dziecka) to od razu się witają (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)

Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy kciukami kciuki dziecka), to od razu się witają (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)

Gdy się palce spotykają (dotykamy palcami palców dziecka), to od razu się witają (pocieranie, ściskanie, przybicie piątki lub całus).

  1. Wyliczanka z pieskami:

Wszystkie pieski spały (zaciskamy maluchowi piąstki lub pokazujemy swoje).

Pierwszy obudził się ten mały(otwieramy mały paluszek).

Mały obudził średniego, który spał obok niego (otwieramy drugi paluszek).

Gdy średni już nie spał, to duży też przestał (otwieramy trzeci palec).

Trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły (otwieramy czwarty paluszek).

Cztery pieski szczekały, piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).