1. Zabawa słuchowa - dziecko siedzi i słucha wyrazów wypowiadanych wolno przez rodzica. Jego zadaniem jest klasnąć w dłonie, gdy rodzic powie wyraz, który jest nazwą koloru, np.: piłka, zielony, kot, farby, czarny… (ćwiczenie koncentracji i percepcji słuchowej).

  2. Synteza fonemowa - celem jest ćwiczenie umiejętności łączenia głosek w słowa. Rodzic wymawia pojedyncze głoski, a dziecko próbuje połączyć je w słowa, np.:
  •  D – O – M
  •  W – A – T – A
  •  CZ – A – P – K – A
  •  T – R – Ą – B – K – A
  •  W – I – A –T – R – A – K
  •  K – O – M – P – U – T – E – R
  •  T – E – L – E – W – I – Z – O – R
  1. Różnicowanie fonemów - celem jest doskonalenie świadomości fonologicznej. Rodzic wypowiada dwa słowa. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, czy są to takie same słowa, czy różnią się one między sobą (dziecko mówi takie same lub nie takie same). Przykładowe pary słów:
  •  bal – pal;
  •  dom – dom;
  •  sowa – sofa;
  •  bas – pas;
  •  czar – czar;
  •  ton – tom;
  •  las – las;
  •  mak – mag;
  •  len – leń;
  •  duch – duch;
  •  wrak – frak;
  •  dama – tam.

W przypadku słów, które się różnią warto poprosić dziecko, aby powiedziało dodatkowo czym się różnią. Np. słowa bal – pal różnią się pierwszymi głoskami b – p.

  1. Dzielenie słów na sylaby - celem jest doskonalenie syntezy sylabowej. Rodzic wypowiada słowa, które dziecko ma podzielić na sylaby, np.: lalka, domek, auto, samolot, tulipan, szkoła, klasa, pani … Dziecko może pomagać sobie klaszcząc lub wskazując kolejne sylaby na palcach.

  2. Zabawa w rymy – podajemy wyraz i wspólnie szukamy wyrazu, który się z nim rymuje, np. słoń-koń-dłoń; rak- hak-mak; półka–bułka-kółka-spółka.

  3. Szukamy głoski – podajemy dziecku wyraz, np. sok, a zadaniem dziecka jest wskazanie pierwszej głoski (s) i podawanie wyrazów, które również zaczynają się na s, np. smok, syrop, samochód, sanki. Zabawę można utrudnić – podajemy dziecku wyraz, np. koc, dziecko wskazuje ostatnia głoskę (c) i szuka wyrazów, które kończą się lub zaczynają głoską (c).